היסטוריה בנחל לכיש ( סיקור וידאו )


להאזנה לתוכן:

לא אומרים קדיש על נחל לכיש-להיפך. בדיקות שנערכו בנחל לכיש בחודשים האחרונים, מצאו נחל שעומד בתקן שמתיר שייט בנחל ואף טוב מכך. אמש, במסיבת עיתונאים מיוחדת, הושקו הקיאקים הראשונים בנחל לאחר שנים שתושבי העיר והארגונים הירוקים נלחמו נגד מזהמי הנחל. ד"ר לסרי: "מפעל שיזהם את הנחל, אני אסגור אותו!"

לאחר שנים של מאבק עיקש, שוב אפשר לשוט בנחל לכיש. ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי, הכריז במסיבת עיתונאים מיוחדת, על גדות נחל לכיש על תחילתו של פיילוט לקיום שייט בנחל. מנכ"ל חופית, אדי בן ליש וסמנכ"ל צלול, עזר פישלר, התכבדו בשייט ההיסטורי.

בראשית ימיה של אשדוד היה נחל לכיש אתר משמעותי בחיי התושבים. הוא שימש כמקום בילוי, שייט, דייג ורחצה ורבו הסיפורים הרומנטיים שנרקמו סביבו. במשך שנות השישים, עת נבנתה אשדוד בקצב מואץ ואיתה מקורות התעסוקה, הייתה מודעות נמוכה מאוד לנושאי איכות הסביבה. מפעלי תעשייה רבים הוקמו באזורי התעשייה של העיר והייתה הזרמה בלתי מבוקרת של שפכים תעשייתיים לאפיק הנחל, באמצעות נקזים שנבנו כחוק ובהזרמות ל"נקזים" פרטיזנים. כך הלך הנחל והדרדר עד ששוב לא יכלו התושבים להנות ממנו.

סיקור וידאו ממסיבת העיתונאים

 

פארק לכיש שהתפתח סביב הנחל, הפך בשנים האחרונות למרכז בילוי עבור תושבי העיר ואורחיה. אלו יכלו להנות מטיילת סלולה ובצידה מדשאות ירוקות ופסלי חוצות, גן מתוחם ובו מגוון חיות, מוקדי תצפית על ציפורים, סככות ופינות ישיבה, מרכז לפעילות אתגרית.. ועוד. אך להשלמת התמונה היתה חסרה רק אפשרות אחת - השייט בנחל. הסיבה: זיהום הנחל משום שלאפיקו המשיכו לזרום שפכים, הן מאזורי התעשייה של העיר, הן ממערכת הביוב העירונית והן ממעלה הנחל: מהרי חברון, חבל לכיש, קרית גת, קריית מלאכי והישובים החקלאיים.

 

השינוי הגדול החל כאשר עיריית אשדוד קיבלה על עצמה להיות עיר מקיימת – המחוייבת לעקרונות של שמירה על איכות הסביבה ובריאות התושבים. במסגרת זו נעשו בין היתר פעולות רבות וממשוכות לאיתור גורמי זיהום משטחי העיר אשדוד, להסרה של מפעלים שנמצאו מזהמים ולאכיפה, כאשר לא נענו להתראות שקיבלו. פעילות זו נעשתה במשותף על ידי העירייה, איגוד הערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה, המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות ורשות המים. התוצאה: נתונים משתפרים והולכים של איכויות המים, בחלק הרטוב של הנחל, אשר הושגו הודות לעבודתם הברוכה של 2 פקחים מיוחדים, המועסקים אך ורק במסגרת זו.

העירייה ותאגיד המים והביוב "יובלים" נוקטים בצעדים נמרצים להחלפת צנרות ביוב שנמצאו לא תקינות, לקיצור לוחות הזמנים לתיקון תקלות, הגורמות לזרימת ביוב שלא דרך הצנרת המיועדת לכך ועלולים להגיע דרך מערכת הניקוז לנחל. לאחרונה הותקנו חסמי קיץ בנקז מטאפיק, שהוכיח את עצמן בתקלות שאירעו, וכן הוקמה מערכת באזור נקז אלתא המעבירה שפכים במקרי תקלות למערכת הביוב.

באמצעות איגוד הערים לאיכות הסביבה, מבצעת עיריית אשדוד בדיקות שוטפות בנחל, אחת לשבוע בחודשי הקיץ ואחד לחודש בחודשי החורף, מהן ניתן להסיק בבירור כי איכויות המים בחלקו הרטוב של הנחל עומדת בכל הפרמטרים והדרישות המקצועיות המאפשרות שייט בנחל. (בחודשי החורף היו מידי פעם חריגות הנובעות בעיקר מנגר עילי ומהזרמות מהשטחים שבמעלה הנחל, הרחק מתחום השיפוט של אשדוד).

לאור נתונים מעודדים אלה ולאחר התייעצות עם הגורמים המקצועיים, החליטה עיריית אשדוד לערוך כבר בחודשי הקיץ השנה, פיילוט ניסיוני של הפעלת שייט בנחל באמצעות חופית – החברה העירונית לפיתוח התיירות באשדוד. הקריטריונים שנקבעו כדי לאפשר שייט בנחל, הם חמורים ממה שנקבע לנחל הירקון. מגבלות השייט בירקון הן כאשר הריכוז של הקוליפורמים מגיע ל- 4,000 ב- 100 מ"ל ואילו בנחל לכיש הסף יהיה 1,000!!!!

לצורך השייט בנחל, נכתב חוק עזר עירוני לאשדוד, כך שביום  7.7.09 תתבקש מועצת העירייה לקבל החלטות בנושא זה. חוק העזר עצמו, הקובע את כללי השימוש בנחל, יובא לאישור המועצה הבאה, ביום 4.8.2009, ויחייב את "חופית" לעמוד בכל הדרישות המפורטות שבחוק העזר, גם בטרם ייכנס לתוקפו לאחר אישור המועצה ומשרד הפנים.

ביום 12.8.2009, צפוי להתבצע השייט הראשון בנחל, כאשר יושטו בו קיאקים שיופעלו על ידי "חופית" מפארק אתגרים. שלב זה יהיה ניסיוני ולאחר שלב הפיילוט יוסקו המסקנות ו"חופית" תיערך להפעלה הקבועה של השייט.

עו"ד יריב אברמוביץ', מנכ"ל עמותת 'צלול': "אנו שמחים וגאים להיות חלק מאירוע מכונן שכזה- בו מוחזרים חיים לאחד הנחלים היפים בישראל. נחל אשר בתקופה זו עובר מהפך משמעותי מתעלת ביוב לפנינת טבע ממנה יוכלו ליהנות כל תושבי אשדוד והאזור. עמותת 'צלול' תמשיך ללוות את עיריית אשדוד בתהליך שיקום הנחל עד להחזרתו המלאה לידי הציבור הן במורד והן במעלה, ולא תאפשר לגורמים מזהמים לפגוע בנחל בשנית".

[gallery]

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה