חדשות טובות: מרכז לבריאות השד נחנך ב'קפלן'


להאזנה לתוכן:

ד"ר תניר אלוויס, מנהלת המרכז לבריאות השד: "החדשות הטובות הן שרובן הגדול של הנשים המאובחנות עם סרטן השד יבריאו"

ביום רביעי (28/10) נחנך בבית החולים 'קפלן' ברחובות מרכז בריאות השד המתקדם בישראל, כחלק משירותיו של המכון האונקולוגי בראשותה של ד"ר נועה בן ברוך. המיוחדות של מרכז השד היא בכך שיעניק שירות כוללני המכיל מומחים ממגוון תחומים לאבחון סרטן השד ולבירור וטיפול במחלות שד.

מנהלת מרכז השד, ד"ר תניר אלוויס, אמרה כי השירות תוכנן כ- ONE STOP SHOP וכולל בדיקת רופא, ממוגרפיה ובדיקות משלימות כגון אולטראסאונד וביופסיות לפי הצורך. המכון מצויד במכשור חדיש ומשוכלל, כולל: ממוגרפיה דיגיטאלית, ביופסיות סטריאוטקטיות וממוטום. כמו כן, תתקיים במקום מרפאה מיוחדת למעקב לנשים בסיכון גבוה. מידת הזמינות של המרכז הנה גבוהה ומהירה. ניתן לקבוע תור דחוף, מהיום למחר,  גם ללא הפניית רופא, אלא רק בטופס 17.

"מרכז השד החדש יכלול ממוגרפיה דיגיטלית חדישה, המאפשרת איסוף ואחסון אלקטרוני של כל המידע, ופיענוח של הצילומים על מסך גדול, המפחית את הצורך בצילומים חוזרים", מסבירה ד"ר אלוויס. "בנוסף, יפעל מכשיר ממוטום חדש  המאפשר ביופסיות יותר מדוייקות של ממצאים חשודים. מכשיר הממוטום בשילוב עם שולחן סטריאוטקטי מאפשרים ביצוע ביופסיות ממצאים קטנים כמו הסתיידויות, בהכוונת ממוגרפיה ובדיוק מירבי".
 
ד"ר אלוויס סיימה את בית הספר לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים ושימשה כרופאה כירורגית בהדסה בירושלים. לאחר מכן התמחתה בכירורגיה אונקולוגית וכירורגיית שד במכוני הסרטן במרילנד ובוושינגטון. היא חברה באיגוד הישראלי לכירורגיה אונקולוגית ובאיגוד האמריקני לכירורגיית השד.  "אני בטוחה שתושבות ותושבי האיזור יקבלו את המענה המהיר והאפקטיבי ביותר הנדרש בנושא סרטן השד", אומרת ד"ר אלוויס. "החדשות הטובות הן שרובן הגדול של הנשים המאובחנות עם סרטן השד יבריאו. שילוב של אבחון מוקדם וטיפול יעיל כפי שאנו שנעניק במכון לבריאות השד מביא לעליה בשיעור החולות המחלימות ממחלתן, וזוהי תקוותינו".

פרופ' יעקב יהב, מנהל בית החולים 'קפלן', הודה בחום למשפחתה של התורמת שרה מרקוביץ ז"ל ולגב' מרי זיו, מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן על ההירתמות המלאה למען הקמתו של מרכז השד. 

"שיתוף הפעולה המערכתי של צוות מרכז בריאות השד עם מכון הרנטגן, מומחים מתחום הכירורגיה והמכון הפתולוגי", הוא הוסיף, "יקדמו את נושא האבחון והטיפול בסרטן השד אשר יציב את בית החולים בקדמת הבמה הרפואית בתחום זה".  פרופ' יהב אמר כי כולו תקווה שבעקבות פתיחת המרכז לבריאות השד תגענה נשים לבדיקה מונעת.  "המודעות לסרטן השד ובעקבותיו הסיכוי לאבחון מוקדם וטיפול יעיל – משמעותם היא אחת: הצלת חיים".


סרטן השד: בכל תלונה חדשה הקשורה לשדיים, בכל גיל, חובה להיבדק!
ד"ר תניר אלוויס, מנהלת מרכז בריאות השד, בית החולים 'קפלן'

בכל שנה בחודש אוקטובר מציינים בארץ ובעולם את חודש המודעות לסרטן השד. בכל שנה מאובחנות בישראל כ- 4000 נשים חדשות עם סרטן שד. נשים אלו מצטרפות ל"חוג הסרטן", קבוצה גדלה והולכת של נשים שעבורן סרטן השד הוא יותר מאיום, הוא אירוע אמיתי, שהן התמודדו או מתמודדות עימו בעבר או בהווה. בהיותו הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים בישראל, סרטן השד יפגע לא רק באחת מכל 8 נשים במהלך חייהן, הוא גם יפגע בעקיפין גם בבני זוגן, בילדיהן, בהוריהן ובחבריהן של אותן נשים.

החדשות הטובות הן שרובן הגדול של הנשים המאובחנות עם סרטן השד יבריאו. שילוב של אבחון מוקדם וטיפול יעיל אחראים לעליה בשיעור החולות המחלימות ממחלתן. עם זאת , עדין כ 1000 נשים בישראל נפטרות מסרטן השד בכל שנה, ומותירות אחריהן שכול, יתמות וחור שלא יתמלא לעולם בליבותיהם של האנשים שאהבו אותן.


נשאלתי לא פעם למה זוכה סרטן השד לחודש שלם של מודעות, הרי התקשורת הכתובה והאלקטרונית מלאים במידע  על סרטן השד מכל הזויות לאורך כל השנה. הסיבה היא העלאת המודעות! עדיין, למרות המקום המרכזי של סרטן השד בתקשורת, נשים רבות מידי מאובחנות באיחור בגלל הכחשה, התעלמות או חוסר מודעות.

ככל שתגדל המודעות לסרטן השד בציבור, יותר נשים תדענה יותר על סרטן השד והסיכוי שהן תגענה לבדיקות תקופתיות, והסיכוי לאבחון מוקדם עולה. אבחון מוקדם יתורגם תוך שנים ספורות למאות חיים שיינצלו, חיים של נשים צעירות, מבוגרות, נשואות, רווקות, נשים שכל אחת מהן היא עולם שלם עבור עצמה, עבור חבריה ועבור משפחתה. עלינו כנשים לקחת אחריות על גופנו ועל בריאותנו למען עצמנו ולמען האנשים האהובים עלינו.

ההמלצות העדכניות לאבחון מוקדם של סרטן השד כוללות: - בדיקת רופא ראשונה בתחילת / אמצע שנות ה 20 , לבדיקת בסיס ולקביעת דרגת סיכון, לנשים בסיכון רגיל – מומלץ להיבדק ע"י רופא אחת לשנה מתחילת שנות ה- 30, ובדיקת ממוגרפיה כל שנה-  שנתיים מגיל 40-50 על פי המלצת הרופא, ולנשים בסיכון מוגבר יש להתחיל בביצוע הבדיקות בגיל צעיר יותר, על פי המלצת רופא.

והכי חשוב: בכל גיל, בכל תלונה חדשה הקשורה לשדיים, יש לגשת לרופא להיבדק!

האם אפשר למנוע סרטן שד ?
גורמי הסיכון העיקריים לסרטן השד הם כאלה שאין לנו עליהם שליטה: מין נשי, גיל מבוגר יותר וספור משפחתי הם גורמי הסיכון  העיקריים, ואינם ניתנים לשינוי. לכן עיקר המאמצים מופנים לאבחון המוקדם.


עם זאת קיימים מספר גורמים שכן ניתנים לשינוי:
הורמונים: טיפול הורמונלי חליפי סביב גיל המעבר מעלה את הסיכון לסרטן השד, לכן מומלץ ליטול את הטיפול במידת הצורך במינון הנמוך ביותר הדרוש להקלת התסמינים, ולתקופה הקצרה ביותר.
פעילות גופנית:  בנוסף ליתרונות הבריאותיים המוכרים, נמצא שפעילות גופנית בהיקף של 3-5 שעות שבועיות מורידה את הסיכון לחזרה של סרטן השד בנשים שחלו, ומורידה את הסיכון לפתח סרטן שד בנשים בריאות!

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה