להאזנה לתוכן:

כשעזב גבי דדון את תחנת אשדוד בשנת 2003, לא ידע כי 6 שנים לאחר מכן ישוב לתחנה בתור מפקד. כניסתו לתפקיד התבצעה לאחר תקופה קשה שעברה על אשדוד בכלל ועל תחנת המשטרה ושוטריה בפרט, כשבמקביל, מציגה התחנה ירידה משמעותית בפשיעה בעיר. עם תום שנת 2009, מספר דדון על המשך המגמה לצמצום הפשיעה והגברת הבטחון האישי לתושב, על שיתוף הפעולה עם הרשות המקומית ועל ההתמודדות עם אלימות בני הנוער, המתיחות ברובע ז' ותופעת השב"חים שמשגעת את העיר

6 שנים לאחר שהיה סגן מפקד התחנה, יצא גבי דדון לשורה של תפקידים במרחב לכיש, ביניהם פיקד על תחנת קרית גת ופיקד על אגף חקירות ומודיעין של המרחב. לפני כשנה, סיים דני אלגרט 3.5 שנים של פיקוד על תחנת אשדוד והעביר את השרביט לסנ"צ גבי דדון. דדון חזר לתחנת אשדוד לאחר שנה לא קלה שעברה. טילי הגראד, רימון הרסס שנזרק לבית ראש העיר וחטיפתה של שוטרת מתוך התחנה היו רק חלק מהאירועים הקשים איתם התמודדה התחנה. "אין ספק שהמצב לא היה פשוט", אומר דדון, "אבל בסך הכל אני חושב שיש יותר יתרונות למי ששרת בעיר ומכיר את השוטרים והעבריינים שלה".

סנ"צ דדון, בן 47, תושב זרחיה, נשוי לנעמי ואב ל- 3, בוגר תואר ראשון בחינוך. החל דרכו במשטרה בשנת 1983, כשוטר סיור במשטרת קרית מלאכי ובהמשך עבר למגזר החקירות. לאחר סיום קורס קצינים בשנת 1993, שובץ כקצין חקירות במשטרת שדרות, בתפקידיו השונים שימש כקמ"ן לכיש, רמ"ח קמ"א, רמ"ח אשקלון, בשנת 2002 "נקרא לדגל" לשקם את משרד החקירות בתחנת אשדוד, אח"כ שימש כאמור כסגן מפקד תחנה באשדוד ובאוגוסט 2003 ,קיבל הפיקוד על משטרת קג"ת.
סנ"צ דדון, נחשב כקצין חקירות מקצועי וכאחד שמאז גיוסו, טיפס ועלה בסולם הדרגות ומילא מגוון תפקידים, כולם במרחב לכיש, הוא מטיב להכיר את מאפייני הפשיעה במרחב ואת עבודת המטה בתחום החקירות.

מאז עזב דדון את תחנת אשדוד, העיר גדלה ושינתה מאפייניה דמוגרפית ואורבאנית, כמו גם נפח הפעילות של המשטרה שנדרשת לתת מענה למס' גדול של תושבים. דוגמה טובה לכך היא העלייה המשמעותית בהגעות אוניות נוסעים לנמל אשדוד. לצורך כך אף מוטסים בקרי גבולות לנמל האחרון ממנו יוצאת האוניה טרם הגעתה לישראל וביקורת הדרכונים מתבצעת בדרך, כך שלא יהיו עיכובים עם עגינת האנייה, והתיירים יוכלו לנצל את מקסימום הזמן שלהם על החוף.

כחודש לפני כניסת דדון לתפקיד, נכנס לתפקיד מפקד המחוז הדרומי ניצב יוחנן דנינו, וזמן קצר לאחר מכן הכריז על תכנית "דרום ללא אלימות", במסגרתה המשטרה לא תרשה התנהלות עבריינית ואלימות ותמצה את הדין בנוקשות בלתי מתפשרת שתבוא לידי ביטוי בשלושה מרכיבי הרתעה. הראשון: חיזוק המודיעין ושימוש מאסיבי בטכנולוגיות. הכשרה והתמקצעות של כל העוסקים במלחמה בפשיעה. השני: חתירה להגברת הגשת כתבי האישום. המרכיב השלישי הוא סוגיית הענישה שאמנם נתונה לרשות השופטת, אך דרך הסדרי הטיעון והטיעונים לעונש של המשטרה תיושם גם סוגיית הענישה.
ניצב יוחנן דנינו גם התייחס לנושא הקהילה וציין כי במסגרת התכנית ישולבו מודלים מניעתיים. דנינו אף הוסיף שזה יכלול פורום אכיפה עירוני בראשות ראש העיר שבו יקחו חלק גורמים רלוונטיים כמו: חינוך, רווחה, שיקום ופיקוח. כאשר המסר יהיה שבצד האכיפה הנחושה יש עתיד גם למי שמעד ורוצה לשוב למסלול הנורמטיבי.

כיצד אתם מיישמים תכנית זו באשדוד?
"באשדוד יש יחידת בטחון עירוני ברמה מאוד גבוהה. אנחנו פועלים בשילוב זרועות מושלם בכל התחומים, כשהבולט בהם זו יחידת השיטור המשולב שפועלת בהצלחה רבה".

בהשוואה לשנת 2008, בה התרחשו 6 מקרי רצח באשדוד, שנת 2009 נסתיימה עם מקרה בודד וגם הוא בשל מעשה שטות של נערים שהיו שתויים. באמת הצלחתם להפחית את האלימות ברחובות אשדוד?
"הפעולה הכי חשובה שעשינו בעניין זה הייתה סגירת מתחמי הבילוי באזור הפורום ובחוף הקשתות. המחסומים הורידו את רמת האלימות במוקדי הבילוי, והגבירו את תחושת הביטחון של הצעירים היוצאים לבלות באזורים אלו".

ואיך הגיבו לעניין בעלי העסקים עצמם?
"קיבלנו פידבקים חיוביים מבעלי הפאבים, והם אף מבקשים שנגביר את הנוכחות שלנו באזור. לראיה, עברנו את ליל הסילבסטר ללא שום אירוע חריג, אפילו לא אחד".

בנוסף לנוכחות מוגברת של שוטרים במדים, הוקמה באשדוד גם סיירת הורים – מיזם שעל פי דדון עובד יפה מאד. "הצעירים מכבדים את ההורים, ניגשים אליהם ומשתפים אותם. אין סיבה שזה יהיה אחרת".

"בעניין אלימות בני נוער", אומר דדון, "הטיפול הוא שונה. אנחנו מנסים להגיע לכמה שיותר על מנת להפנות לגורם המטפל הרלוונטי ולנצל את העובדה כי הם עדיין קטינים וצעירים וכל עתידם עוד לפניהם. בתחום זה אנו מפעילים את תכנית משאלה חווייתית המכיל 150 נערים מדי שנה. בנוסף פועלת גם ניידת על"מ, שמגיעה אל הצעירים מכיוון אחר וקוצרת הצלחות לא מעטות".

לדברי דדון, בעיית האלכוהול בקרב קטינים היא תופעה שכמעט ולא קיימת באשדוד עקב מדיניות נוקשה של אכיפה שעיקרה סגירה ל-30 יום והגשת כתבי אישום כנגד בעלי הפיצוציות שנתפסו מוכרים אלכוהול לצעירים מתחת לגיל 18. "בעלי הפיצוציות הבינו שהנזק הכספי שייגרם להם מסגירת המקום ל-20 יום, גדול לאין שיעור מההכנסה שתיתן להם ממכירת כמה בקבוקי שתייה לקטינים", מסביר דדון, "בנוסף מטילים קנסות על פיצוציות גם במקרים של הקמת רעש והפרת הסדר הציבורי, ובכלל זה פתיחת העסק מעבר לשעות הקבועות בחוק העזר העירוני.

את ההצלחות זוקף סנ"צ דדון בעיקר לזכותם של שוטרי התחנה שעושים ימים כלילות בשמירה על תושבי העיר ולא תמיד זוכים להערכה הראויה. רק לפני שבועיים זכה רכז המודיעין של התחנה, אבי זגורי, באות מצטיין הנשיא, על תרומתו הרבה להצלחת התחנה במניעת הפשיעה והתמודדות איתה. למרות שנונים מספרים לשנת 2009, סנ"צ דדון יודע לספר על ירידה מתמשכת בהתפרצויות לדירות ובתי עסק וירידה בגניבות רכב, כמו גם ירידה משמעותית בתאונות הדרכים ובמספר הנפגעים בעיר, וזאת הודות לניתוח נקודתי של כבישים וצמתים בעייתיים באשדוד והגברת הנוכחות באותן נקודות.

אבל לא רק הצלחות. אחת הבעיות המרכזיות של תחנת אשדוד בתקופה האחרונה טמונה ברובע ז', שם שוררת מתיחות קשה בין התושבים לבין עצמם, עקב שיכון משפחות ספרדיות בבנייני מגורים בהם היו רק אשכנזים. על אף היותו רובע עם אחוז פשיעה הנמוך ביותר באשדוד ונקודת שיטור קהילתי גדולה עם 120 מתנדבים בשיתוף ועידוד הרבנים. הרוחות ברובע סוערות ויחד כולם מנסים למנוע מהשטח להתלהט ולנסות להגיע לפתרון שיהיה מקובל על כל הצדדים.

בעיה מתמשכת נוספת איתה נאלצים להתמודד שוטרי אשדוד היא בעיית השב"חים הלנים בשדות נידחים ובמבנים נטושים ברחבי העיר. חלקם מוצאים עבודות מזדמנות בעיקר בענף הבניה והשיפוצים, ואלו שלא עובדים, "מתפרנסים" מפריצות וגניבות. "השב"חים היא תופעה בעייתית", אומר דדון ומוסיף, "אנו עושים פעילות אינטנסיבית לחשיפת מקומות הלינה. מקיימים מבצעים יזומים יומיומיים לתפיסתם וסילוקם מהעיר וכן מנהיגים ענישה קשה כנגד תושבים המסיעים, מלינים או מעסיקים אותם".

לסיכום, איך אתה רואה את שנת 2010?
"כפי שאמרתי גם לראש העיר, כשנוגעים בדברים מצליחים לפתור אותם, וככל שנצליח בשילוב כל הגורמים, למגר יותר ויותר נגעים, כך נוכל להתפנות ולגעת בנגעים נוספים".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה