היכונו לפקקי ענק בכניסות לעיר


להאזנה לתוכן:

על אף שהחל לפעול באופן חלקי כבר לפני 4 חודשים, נמל הדרום באשדוד צפוי לקבל אישור רשמי לפתיחתו בימים הקרובים ולעבוד בתפוקה גדולה הרבה יותר. בניגוד להבטחת הממשלה, לנמל עדיין אין כבישי גישה ישירים מצירים ראשיים או מסילות ברזל שמחברות אותו לרשת הארצית. משרד התחבורה בתגובה: "הוקמה מערכת דרכים מהנמל עד כביש 41 שישודרג אף הוא במקביל לקידום פרויקט מסילתי". תנחשו מי הולך לסבול בינתיים?

עומסי תנועה (צילום: אשדוד נט)

אם לא יהיו הפתעות נוספות, בימים הקרובים תחל פעילותו הרשמית של נמל הדרום, שיופעל על ידי חברת TIL השוויצרית שבשליטת MSC — חברת הספנות השנייה בגודלה בעולם, כך כפי שפרסם לראשונה יובל שדה, כתב "כלכליסט". 

הנמל החל לפעול באופן חלקי כבר לפני ארבעה חודשים, ובזמן הזה העמיס כ־20 אלף TEU (יחידות מידה של נפח מכולות) של מכולות ריקות לאוניות, וזאת כחלק מפתרון למכולות ריקות שהצטברו בישראל.

מה שצפוי להשתנות כעת הוא שהנמל יוכרז כאופרטיבי ויקבל כתב הסמכה ממשלתי מרשות הספנות והנמלים - אותו היה אמור לקבל כבר בחודש שעבר, וזה לא קרה מפני שחברת נמלי ישראל והחברה המפעילה היו במו"מ על פוליסת הביטוח לנמל.

לפי הערכת המדינה, פתיחת נמל הדרום אמורה להביא לעלייה של 1.8 מיליארד שקל בשנה בתוצר של אשדוד וליצירה של 6,400 משרות בעיר. נכון להיום, מועסקים בו כ־70 עובדים ללא ניסיון נמלי קודם, רובם מאזור אשדוד רבתי. הנמל שואף להעסיק בשיא פעילותו מעל 350 עובדים. 

הנמל פרוס על שטח של 640 דונם, אורך רציף הפעילות שלו הוא 800 מטר, ועומק המים ברציף עומד 17.3 מטר — מה שמאפשר עגינה של אוניות מכולה ענקיות. בשונה מהנמלים הממשלתיים, מנופי הנמל אוטומטיים למחצה והמפעילים יושבים בחדר בקרה ולא על הכלים עצמם.

כל-כך הרבה שנים עומלים על הקמתו, אולם בניגוד להבטחת הממשלה, לנמל עדיין אין כבישי גישה ישירים מצירים ראשיים ואין מסילות ברזל שמחברות לרשת רכבות המשא הארצית, מה שעלול להוביל לפגיעה בפוטנציאל העסקי שלו, ולריבוי של משאיות בתוך אשדוד.

כזכור, בשבוע שעבר דיווחנו באשדוד נט על תחילתן של העבודות לחיבור אזור התעשייה הצפוני למחלף אשדוד צפון החדש, מה שאמור להקל על עומס המשאיות בכביש 41, אולם בשל מורכבות העבודות של העתקת תשתיות, העבודות צפויים להיערך למעלה משנה.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "באשר לנמל הדרום באשדוד, הושלמה הקמת מערכת הדרכים מנמל הדרום עד כביש 41, במטרה לאפשר תנועה זורמת לנמל החדש וממנו. שדרוג כביש 41 אושר ויבוצע על ידי חברת נתיבי ישראל. במקביל, מקודם פרויקט מסילתי על ידי רכבת ישראל".

 
$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('85ca95c3-d4dd-4105-bc9b-b9a1e4d60f00','/dyncontent/2017/6/1/c41baeb6-e29b-4415-b67b-b3940dd9bdf5.gif',1807,'אייטם אירועים 525-60',525,78,true,18157,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('85ca95c3-d4dd-4105-bc9b-b9a1e4d60f00','/dyncontent/2017/6/5/ddc064ee-648d-4ba4-ad6e-72da51a98ff7.jpg',1808,'אייטם לוח אשדוד נט 525*60',525,78,true,18157,'Image','');},15]]);})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה