איך להגדיל פי 10 את הסבירות של סטארט-אפים לקבל מימון?

$(function(){})
להאזנה לתוכן:

קניין רוחני כגון פטנטים מגדיל פי 10.2 את הסבירות של סטארט-אפים לקבל מימון בתחילת דרכם.
בפראפראזה על אמרתו של אברהם לינקולן, "מערכת הפטנטים מוסיפה את דלק העניין והאינטרס לאש הגאונות, המגלה ומייצרת דברים חדשים ושימושיים." לפני היכנסו לפוליטיקה, לינקולן צבר ידע נרחב בנושא, כממציא ובעיקר כעורך דין, שעסק רבות בכל תחומי הקניין הרוחני לסוגיהם השונים. למה בדיוק הוא התכוון? על כך במאמר שלפנינו.

טויטו ישראל, מנכ״ל ניוטון חיפוש פטנטים, צילום ע"י: שרון ניר

למה בעצם לרשום פטנט? -היתרונות שמעניקים נכסי קניין רוחני כגון פטנטים

נכסי קניין רוחני כמו פטנטים מספקים יתרונות רבים לממציאים, יזמים ועסקים גדולים כקטנים, בכל שלבי קיומם, מהצעדים הראשונים של הקמת עסק ועד לניהולה של חברה גדולה ומשגשגת. בין השאר, הם מעניקים הגנה מפני גניבת רעיונות והעתקה; מפחיתים או מונעים לגמרי תחרות; מגדילים משמעותית הכנסות ורווחים ומהווים נכסים בעלי ערך כלכלי עצמאי משלהם ובכך מגדילים את ערכם של כל חברה או מיזם עסקי.

 

בכל הנוגע לסטארט-אפים או מיזמים בתחילת דרכם, לקניין רוחני כגון פטנטים יש יתרון גדול נוסף - קניין רוחני מהווה כלי רב עוצמה בגיוס הון ממשקיעים בעלי עניין, כמו גם במגוון מסלולים אחרים. עובדה ידועה זו, קיבלה לאחרונה חיזוק משמעותי בצורת תוצאות מחקר שנערך על ידי משרד הפטנטים האירופי ( European patent office - EPO) בשיתוף המשרד של האיחוד האירופי לקניין רוחני (European Union Intellectual Property Office  - EUIPO). המחקר אמנם התמקד באיחוד האירופי, אולם ניתן ללמוד ממנו רבות על היחס בין סטארט-אפים וקניין רוחני מחוץ למרחב זה.

ממצאיו המרכזיים של המחקר

להלן כמה מהממצאים המרכזיים של המחקר האירופי -

  • בממוצע, נתח משמעותי מהסטארט-אפים האירופיים (כ-29%), נקטו בגישה אסטרטגית של הגשת פטנטים, או רישום סימני מסחר. עם זאת, מאחורי ממוצע זה מסתתרת שונות ניכרת בין מגזרי תעשייה שונים.
  • ככל שסטארט-אפים מתפתחים, גדלים ומתרחבים, ישנה מגמה גוברת למנף זכויות קניין רוחני באופן נרחב יותר. בתוך כך יש לציין, כי קיימת התמקדות מובהקת בהבטחת זכויות הקניין הרוחני באירופה.
  • הגשת פטנטים וסימנים מסחריים בשלב הראשוני או ה-Seed, כמו גם בשלב המוקדם של הצמיחה, קשורה קשר הדוק להגדלת ההסתברות להבטחת מימון הון סיכון (VC) בהמשך. מגמה זו מעידה על כך שעם העיסוק בתהליך השגת זכויות קניין רוחני בשלבים בסיסיים אלה של מחזור החיים של סטארט-אפ, נתפס בעין יפה על ידי משקיעי הון סיכון.
  • קיים מתאם בין תהליך הגשת בקשות לפטנטים אירופאים וסימנים מסחריים של האיחוד האירופי לסבירות גדולה אפילו יותר לקבלת מימון מקרנות הון סיכון. זאת, בהשוואה לרישום של זכויות קניין רוחני לאומי, כלומר במספר מדינות נפרדות. הבחנה זו מעידה על כך שלעתים קרובות משקיעים רואים בזכויות הקניין הרוחני הכלל-אירופיות, ערך רב יותר, או סימן מעיד על הפוטנציאל של סטארט-אפ להצלחה.
  • הגשת פטנטים ו/או בקשות לסימני מסחר, משפרת באופן משמעותי את סיכוייו של סטארט-אפ לאקזיט מוצלח עבור המשקיעים - פי שתיים בהשוואה לסטארט-אפים שאינם עוסקים בהגשת קניין רוחני מסוג זה. מתאם זה, מצביע על כך שתהליך השגת זכויות קניין רוחני, הוא אינדיקטור חזק לפוטנציאל של סטארט-אפ לאקזיטים בעלי ערך גבוה, כגון רכישות או הנפקות ציבוריות. הנוכחות של הגנת קניין רוחני פורמלית, לא רק שומרת על הנכסים החדשניים של הסטארט-אפ ועל זהות המותג, אלא גם מוסיפה שכבה של אמינות וערך שוק לעסק.

 

בשורה התחתונה, עולה כי לסטארט-אפים אירופאים המגישים בקשות פטנטים ו/או סימני מסחר בשלביהם הראשונים, יש סבירות גבוהה פי 10.2 לקבל מימון ממשקיעים, לעומת סטארט-אפים שאינם עוסקים בכך.

 

מעבר לכך, המחקר מצא, כי בעלות על פטנטים אירופאים וסימני מסחר של האיחוד האירופי, מעניקה יתרון גדול עוד יותר. לסטארט-אפים עם נכסי קניין רוחני אירופים, יש פי חמש יותר סיכוי להשגת מימון בשלב מוקדם, לעומת אלו עם זכויות קניין רוחני לאומיות בלבד.

 

מדוע פטנטים "מוסיפים דלק" לממציאים וסטארט-אפים

אם כן מהו אותו "דלק של עניין ואינטרס" עליו דיבר לינקולן בהתייחסו לפטנטים? התשובה פשוטה - כסף, קשרים, ניסיון וידע - פטנטים הופכים רעיונות מופשטים, לדבר ממשי, בעל ערך ובכך מושכים אליהם משקיעים המספקים את התנאים החיוניים למימושו והצלחתו של כל מיזם:

 

  • הגשת פטנט היא הוכחה לכך שהרעיון אינו רק חלום בעלמא, אלא פרויקט ממשי ורציני, שהושקעו בו זמן מחשבה וכסף, דבר המעיד רבות על המיזם, והרצינות והמחויבות של העומד בראשו.
  • פטנט שהתקבל, מהווה הוכחה למקוריות והייחודיות של המיזם.
  • זכויות קניין רוחני כמו פטנטים, מהווים נכסים כלכליים של ממש, ללא שום קשר לקיומו של מוצר או עסק עובד.

 

מעבר לאלה, ההגנה מפני גניבה והעתקה של הרעיון, משחררים את בעליו לדבר עליו בצורה חופשית ופתוחה  יותר ולפרסמו כבר משלביו הראשונים. חופש זה, מגדיל עוד יותר את הסיכוי לגייס משקיעים המספקים כאמור, לא רק הון, אלא גם ניסיון, ידע וקשרים.

 

ניוטון חיפוש פטנטים

 

צור קשר עוד היום עם המומחים של ניוטון חיפוש פטנטים, שיסייעו לך לבצע את הצעד הראשון של חיפוש פטנטים בדרך להצלחת המיזם שלך.

 

טלפון: 09-740-1930

מייל: [email protected]

אתר: www.new-tone.co.il

כתובת: רח’ הבנים 14 כניסה ב, קומה 5, הוד השרון

 

 

 

 

 

 

$(function(){setImageBanner('e10304c8-fa2e-4b08-930d-5f010df82bce','/dyncontent/2023/2/12/e960374e-11ea-41ca-b46e-f63254187ad1.jpg',15395,'עירייה אייטם כתבה ',525,78,false,21781,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה